Fundusze Europejskie

Klasyfikujemy

10 Marca 2021

Myślenie dziecka w wieku przedszkolnym to głównie rozumowanie konkretno -wyobrażeniowe (przedoperacyjne). Myślenie podporządkowane jest zadaniom praktycznym, przejawia się podczas rozwiązywania problemów w zabawach jak na przykład klasyfikacja, czyli rozwój czynności umysłowych potrzebnych dzieciom do tworzenia pojęć, wprowadzenie do zadań o zbiorach i ich elementach. Aby klasyfikować, dziecko musi zauważyć, wyodrębnić, porównać, nadać znaczenie. Większość 4 latków, wyodrębnia i łączy po dwa przedmioty np. miskę i psa albo psa i psa, potem tworzą szeregi, a na końcu trudniejsze kolekcje. Łączenie przedmiotów w dalszym etapie można zaproponować ze względu na funkcje i przeznaczenie np. przedmioty do jedzenia, do malowania, do zabawy itd.

Na zajęciu Nutki najpierw opisywały przedmioty leżące na dywanie w wielkim nieładzie, dzieliły się własnymi spostrzeżeniami, uwagami, opisywały, do czego służą. Wspólnie ustaliliśmy jedną kategorie - przeznaczenie, czyli, do czego służy przedmiot. Tak pojawiła się grupa do malowania, do jedzenia, do wycinania, do zabawy, do rysowania i do nauki. Z posegregowanych przedmiotów powstały zbiory, które dzieci wydzieliły kolorową bibułą, a następnie porównały ich liczebność; więcej, mniej, tyle samo (utrwalanie liczenia) .Poprzez zajęcia z edukacji matematycznej wspomagamy rozwój umysłowy dzieci, ćwiczymy myślenie, kształtujemy odporność emocjonalną. Pozwala to rozwinąć uzdolnienia matematyczne przyszłych uczniów.

Małgorzata Gugulska

do góry